Language and education

Getting to the CoRe – Deelproject 2

Psycholinguïstische processen die ten grondslag liggen aan receptieve meertaligheid

Nederlands is niet alleen de officiële taal van Nederland, maar ook de belangrijkste taal die gebruikt wordt in het openbaar bestuur en in instellingen. Dit is het geval op de meeste Nederlandse universiteiten en het wordt meestal als een taalbarrière ervaren door internationale studenten en personeelsleden die niet volledig kunnen deelnemen aan de universitaire medezeggenschapsorganen. Een mogelijke oplossing hiervoor is een receptieve meertalige communicatiebenadering. Deelproject 2 onderzoekt de psycholinguïstische processen die ten grondslag liggen aan receptieve meertaligheid voor zowel pedagogische als communicatieve doeleinden. [Click here for the English webpage / Klik hier voor de Engelse webpagina]

Experiment 1 – Auditieve woordherkenning en taalschakelingen

Experiment 1 richt zich op twee domeinen die veel onderzocht zijn in de tweetalige/meertalige literatuur: woordherkenning en taalschakelingen. Het doel is om te onderzoeken welke cognitieve processen ten grondslag liggen aan auditieve woordherkenning en taalschakelingen in het Engels wanneer Nederlands als tweede taal receptief is onderwezen en geleerd. Aangezien het Nederlands voor sommige taalleerders hun tweede of derde taal is, wordt bovendien bijzondere aandacht besteed aan de lexicale verwerking door deze twee verschillende groepen, aangezien gesuggereerd is dat de verwerking van een moedertaal en een vreemde taal (L1 en L2) anders kan zijn dan die van twee vreemde talen (L2 en L3) (Aparicio & Lavaur, 2014, 2016; Aparicio et al., 2012).

Experiment 2 – Lexical afstemming

Experiment 2 onderzoekt in hoeverre communicatief succes (gemeten aan de hand van de mate van lexicale afstemming tussen gesprekspartners) kan worden bereikt binnen een luistertaal-interactie. De verkregen resultaten zullen zowel bijdragen aan de discussie binnen tweetalige ‘word retrieval’ modellen (e.g., Dijkstra & van Heuven, 2002; Dijkstra et al., 2019) als informeren over methoden van receptief taalonderwijs en leren.

Maak kennis met de onderzoeker

Het tweede deelproject wordt uitgevoerd door postdoc onderzoeker Natalia Rivera-Vera (n.a.riveravera@uu.nl). Natalia heeft haar promotieonderzoek afgerond aan de Universiteit van Amsterdam. In haar proefschrift, getiteld “Word Learning: When Associative Learning Meets Social-Pragmatic Expectations” onderzocht Natalia in hoeverre volwassenen perceptuele data en sociaal-pragmatische informatie verwerken en integreren bij (cross-situationeel) woordleren. Psycholinguïstiek en experimentele pragmatiek zijn haar expertisegebieden.