Language and education

Getting to the CoRe – Luistertaal in hoger onderwijs

Nederlands of Engels als voertaal voor vergaderingen in het hoger onderwijs? Waarom niet Nederlands en Engels?

Enerzijds kan een Nederlands taalbeleid zorgen voor een taalbarrière voor Internationale collega’s, anderzijds kan een Engels taalbeleid zorgen voor een taalbarrière voor Nederlandstalige collega’s. Daarom stelt het CoRe-onderzoeksproject voor om zowel het Nederlands als het Engels tegelijkertijd te gebruiken in medezeggenschapsorganen, passend in het tweetalig taalbeleid van de Universiteit Utrecht (2022). [Click here for English webpage / Klik hier voor Engelse webpagina]

Luistertaal als meertalige oplossing

De taalmodus luistertaal zou een oplossing kunnen zijn. Andere benamingen zijn Receptieve Meertaligheid of Lingua Receptiva. In dit geval kunnen Nederlandstaligen in het Nederlands communiceren (spreken/schrijven) en anderstaligen in het Engels, op voorwaarde dat beiden elkaars taal kunnen begrijpen (lezen/luisteren). Op deze manier kunnen beide groepen participeren in overleg en medezeggenschapsorganen. Een tweetalig taalbeleid met Nederlands en Engels kan zorgen voor een meer inclusieve academische omgeving.

Getting to the CoRe: onderzoek naar luistertaal
(CoRe: een Communicatieve Receptieve aanpak voor het leren van een taal en wederzijds begrip in een meertalige academische context)

Het door het NWO gefinancierde CoRe project (2023-2027) onderzoekt luistertaal in een academische context. De hoofdonderzoeker is Prof. dr. Rick de Graaff (r.degraaff@uu.nl).

Deelproject 1 analyseert het authentieke meertalige discours in vergaderingen van medezeggenschapsorganen. Deelproject 2 onderzoekt welke cognitieve processen ten grondslag liggen aan luistertaal en richt zich daarbij op Nederlandse taalleerders. Deelproject 3 heeft het doel om de cursus Receptief Nederlands als vergadertaal te evalueren en te verbeteren.

Bovendien organiseren de CoRe-onderzoekers de Workshop Meertalig Vergaderen en de taalcursus Receptief Nederlands als vergadertaal om inzichten en hulpmiddelen te bieden voor meertalige academische contexten.

  • Rick de Graaff (UU) – Hoogleraar Didactiek van de Vreemde Talen en Tweetalig Onderwijs en hoofdonderzoeker en begeleider deelproject 2 en 3
  • Jan D. ten Thije (UU) – Emeritus professor Interculturele Communicatie en begeleider deelproject 1
  • Madison Steele (UU) – Promovendus, deelproject 1
  • Natalia Rivera-Vera (UU) – Postdoc onderzoeker, deelproject 2
  • Kimberly Naber (UU) – Promovendus, deelproject 3
  • Trenton Hagar (UU) – Onderzoeker en begeleider deelproject 3
  • Max van Amstel (UU/UCU) – Docent receptieve cursus
  • Ize van Gils (UU) – Student-assistent
  • Sofía Zarlenga (UU) – Stagiair
  • Mariia Ralko (UU) – Stagiair

Om luistertaal effectief toe te kunnen passen, faciliteert het CoRe-project de cursus Receptief Nederlands als vergadertaal. Op deze manier ligt de focus op het begrijpen van het Nederlands (luisteren/lezen) en kan het Engels gebruikt worden voor productie (spreken/schrijven). Internationale medewerkers kunnen zich aanmelden via de development guide en internationale studenten kunnen contact opnemen met multilingualism@uu.nl.

Het voorafgaande project Meertaligheid en Medezeggenschap (M&M) creëerde deze receptieve cursus. Bovendien ontwikkelde het M&M-project, na onderzoek naar meertalige situaties binnen en buiten de UU, de volgende tools en diensten: een Toolkit Meertalige Vergaderingen, een Workshop Meertalige Vergaderingen en een taalkeuzemodel.

Vooruitgang deelprojecten

Agenda

  • 06-06-2024 | Anéla Conferentie Gent: Toegepaste taalwetenschap over grenzen heen
  • 18-09-2024 | BVNT2 Conferentie Antwerpen